Opis
Zestawy do wodowania statków
Wodowanie statku burtą odbywa się bezpiecznie w sposób kontrolowany dzięki wykorzystaniu robionych na zamówienie przez Holmatro zestawów wodowania statków. Jeden zestaw składa się z cylindra z elektrycznym zaworem szybkiego zwalniania z manometrem, 5-metrowego węża oraz 5-litrowego zbiornika z wężem łączącym o dużej średnicy. Do zwodowania potrzeba 4, 6, 8 lub więcej takich zestawów, połączonych z jednostką sterowania elektrycznego, w zależności od panujących warunków i rozmiarów statku.
Wodowanie bokiem
Wodowanie statku bokiem jest zawsze ekscytującym widowiskiem, przyciągającym wielu widzów. Gdy przez megafon rozlegają się słowa: „…i życzymy załodze bezpiecznego rejsu…”, a butelka szampana rozbija się przy pierwszym uderzeniu, wszystkie oczy skoncentrowane są na ogromnym okręcie, który zaraz zawrze znajomość z wodą. Gdy usunięte zostaną ostatnie klocki a ciśnienie hydrauliczne opada, można poczuć dudnienie. Jest cicho, wszyscy w stoczni i po drugiej stronie kanału Winschoterdiep wstrzymują oddech. Rozlega się okrzyk „Wypuścić!”, gdy okręt zsuwa się z pochylni, początkowo powoli a potem szybciej.
Zestawy do wodowania statków
Boczne wodowanie statku w bezpieczny i niezwykle dokładnie kontrolowany sposób jest możliwe przy użyciu produkowanych na zamówienie zestawów cylindrów hydraulicznych Holmatro. Jeden zestaw składa się z cylindra z elektrycznym zaworem spustowym, pompą ręczną z manometrem, 5-metrowym wężem i 5-litrowym zbiornikiem z wężem łączącym o dużej średnicy. W zależności od warunków oraz wymiarów statku, który ma być wodowany, należy użyć 4, 6, 8 lub większej liczby takich zestawów wraz z elektrycznym zespołem sterującym.
Przed wodowaniem statku usuwa się wszystkie elementy wspierające, takie jak kliny stoczniowe. Statek spoczywa wtedy jedynie na kilku „sankach” zamocowanych pomiędzy dwoma punktami wsparcia dzięki wysuniętym cylindrom. Cylindry są sterowane z nabrzeża przy użyciu pomp Vari. Każdy cylinder zostaje wypompowany, aż rama nośna zetknie się z dnem statku.
Każdy cylinder łączy się z dodatkowym zbiornikiem przy pomocy węża o dużej średnicy. Ciśnienie w systemie jest utrzymywane w wyniku zamknięcia zaworów spustowych w cylindrach. Wodowanie rozpoczyna się od jednoczesnego otwarcia wszystkich zaworów spustowych z bezpiecznej odległości. Wtedy olej hydrauliczny przepływa z cylindrów do zbiorników. Od tego momentu statek zaczyna się przesuwać. Kiedy w ciągu kilku sekund następuje powrót tłoków cylindrów pod wpływem ciężaru, statek w końcu stopniowo i bezpiecznie zsuwa się do wody.
Właściwości
• Osobny zbiornik oleju i wąż łączący o dużej średnicy: szybki i równoczesny spust
• Jednostka sterowana elektronicznie: bezpieczna i dokładna kontrola
szczegółowe dane | |
Numer artykułu | Ship Launching Set |
Podstawowe dane | |
Maks. ciśnienie robocze | 720 / 72 (bar/Mpa) |
Dane użytkowe | |
Nośność skuteczna | 510.3 kN |
Skok | 15 mm |
Nośność znamionowa | 50 t |
Zbiornik spustowy | 6000 cc |
Dane ogólne | |
Rodzaj działania | jednostronne |
Rodzaj powrotu | grawitacyjny |
Cylinder | aluminium lub stal |
Elektryczny zawór spustowy | tak (elektryczny) |
Zalecana pompa | ręczny |